A belső ellenőrzés egy független, tárgyilagos bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység, amelynek célja, hogy az ellenőrzött szervezet működését fejlessze és eredményességét növelje.
A belső ellenőrzés az ellenőrzött szervezet céljai elérése érdekében rendszerszemléletű megközelítéssel és módszeresen értékeli, illetve fejleszti az ellenőrzött szervezet kockázatkezelési, ellenőrzési és irányítási eljárásainak hatékonyságát. A jogszabályoknak és belső szabályzatoknak való megfelelést, valamint a gazdaságosságot, hatékonyságot és eredményességet vizsgálva a belső ellenőrzés megállapításokat és ajánlásokat fogalmaz meg a költségvetési szerv vezetője részére.

Mit teszünk?
Önkormányzati belső ellenőr – a tárgyilagos és független tanácsadó
A költségvetési szerveknél a belső ellenőrzés kialakításáról és megfelelő működtetéséről a költségvetési szerv vezetője köteles gondoskodni. A belső ellenőrzést végző személy vagy szervezet tevékenységét a költségvetési szerv vezetőjének közvetlenül alárendelve végzi, jelentéseit közvetlenül a költségvetési szerv vezetőjének küldi meg.
Az Áht. 69. § (2) bekezdése értelmében a belső kontrollrendszer létrehozásáért, működtetéséért és fejlesztéséért a költségvetési szerv vezetője felelős az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani útmutatók figyelembevételével.

Miért hasznos a vezetés számára a belső ellenőrzés?
Mert egy őszinte véleményt kap független szakértőtől. Felkészült szakértőnk független, friss szemmel áttekinti a fő folyamatokat, a bennük rejlő kockázatokat és hatékonyságnövelő lehetőségeket, valamint segít a kockázatok kézben tartásában. A rendszeres belső ellenőrzési tevékenység felszínre hozza az addig rejtett kockázatokat is, és értékeli, hogy megfelelő kontrollok veszik-e körül őket. Mivel számos hasonló szervezetvél végzünk audit tevékenységet, ezért lehetőségünk nyílik az alkalmazott gyakorlatok összehasonlítására.
Ismerkedjen meg velünk!
Válasszon olyan szolgáltatót, tanácsadót, aki az Önök érdekeit képviseli jól ismerve az önkormányzati folyamatokat, mindennapokat, kihívásokat és a törvényi hátteret! Vegye igénybe segítségünket, kérje ajánlatunkat.
alurbt@alurbt.hu +36 30 50 49 614

Juhász Róbert
Founder, CEO & Auditor
FAQs
Két éves költségvetési szervnél eltöltött ellenőrzési szakmai gyakorlat nélkül lehet-e regisztrálni és részt venni a továbbképzéseken vagy ezt csak a két éves szakmai gyakorlat után lehet megtenni?
Válasz: Az NGM rendelet 2. § (1) bekezdése alapján a Bkr. 24. § (2) bekezdése szerint legalább kétéves szakmai gyakorlat bemutatását tartalmazó kérelmezői nyilatkozatot vagy a Bkr. 24. § (3) bekezdésének alkalmazása esetén a szakmai gyakorlat alóli felmentést igazoló dokumentumot a belső ellenőrök nyilvántartásába való kérelem benyújtásához mellékelni kell. Ha nincs két éves szakmai gyakorlata, illetve felmentést igazoló dokumentuma, egyelőre a regisztrációt sem tudja benyújtani, majd csak akkor, ha a későbbiekben belső ellenőri tevékenységet kíván folytatni egy olyan költségvetési szervnél, ahol a Bkr. 24. § (3) bekezdése alapján a költségvetési szerv vezetője felmentést adhat.
Szakmai gyakorlat igazolására szolgáló minta: http://ngmszakmaiteruletek.kormany.hu/letoltheto-tajekoztato-es-regisztracios-csomagbelso-ellenor
Az engedélykiadás büntetlen előéletre vonatkozó feltétele teljesülésének az eljáró hatóság általi igazolása helyett a kérelmező 90 napnál nem régebbi hatósági erkölcsi bizonyítvánnyal maga is igazolhatja e feltétel teljesülését. Lehetséges ezt a tényt nyilatkozattal igazolni? Mit takar az „eljáró hatóság általi igazolás”? Ki kezdeményezi azt és milyen módon?
Válasz: Ha a kérelmezőnek rendelkezésére áll egy 90 napnál nem régebbi hatósági erkölcsi bizonyítvány, amely igazolja, hogy büntetlen előéletű, és nem áll a belső ellenőrzés körébe tartozó tevékenység vonatkozásában a foglalkozástól eltiltás hatálya alatt, akkor nem kell egy újabb „igazolást” kérnie az „eljáró hatóságtól”, azaz az erkölcsi bizonyítványt kiállító hatóságtól.
1. Az Áht. 70. § (4a) bekezdése alapján a büntetlen előéletet igazoltnak kell tekinteni, ha a kérelmező munkáltatója igazolja, hogy a kérelmező jogszabály alapján büntetlen előélethez vagy nemzetbiztonsági ellenőrzéshez kötött munkakörben dolgozik. szükséges
A Nemzetgazdasági Minisztérium honlapjáról ingyenesen letölthető a munkáltató igazoláshoz minta, amelyet alábbi linken lehet elérni: http://ngmszakmaiteruletek.kormany.hu/letoltheto-tajekoztato-es-regisztracioscsomag-belso-ellenor
2. „Jogszabályban arra feljogosított hatóság *…+ – a személyes és különleges adatok védelmére vonatkozó szabályokra figyelemmel – az ügyfél nevében hatósági bizonyítvány kiállítását kérheti”. Tehát a gyakorlatban továbbra is fennáll annak a lehetősége, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium az ügyfél nevében kérje a hatósági bizonyítvány kiállítását.
Munkahelyváltás miatt az új munkáltatónak szüksége lenne egy olyan nyilatkozatra, amellyel igazolható, hogy a munkavállaló szerepel a költségvetési szervnél belső ellenőrzést végzők nyilvántartásában. Milyen nyilatkozat benyújtása szükséges ehhez és hol található?
A belső ellenőrök névjegyzéke közhiteles nyilvántartás, amely bárki számára elérhető.
A névjegyzéket ide kattintva lehet elérni.
A nyilvántartás minden hónap első munkanapján frissül az előző hónapban nyilvántartásba vett belső ellenőrökkel. A névjegyzékből azonban csak az állapítható meg, hogy az adott személy szerepel-e a nyilvántartásban, de az nem, hogy a tevékenységi engedélye milyen szervezeti körre vonatkozik vagy korlátozva van-e egy adott költségvetési szervre vagy köztulajdonú gazdasági társaságra.
A nyilvántartásba vételről 2016. január 1. előtt határozat, 2016. január 1. után tájékoztató levél kerül kiállításra a belső ellenőr részére. Ha ez valamilyen okból nem áll rendelkezésre, akkor az államháztartásért felelős miniszter – a belső ellenőr kérelmére – hatósági bizonyítványt állít ki, amely hitelesen tanúsítja, hogy a belső ellenőr szerepel a nyilvántartásban és a tevékenységi engedélye mire terjed ki.
A Pénzügyminisztérium honlapján a Belső Ellenőrök Névjegyzékében feltüntetett adatokat hogyan lehet módosíttatni, illetve kiegészíttetni?
A PMr. 3. § (5) bekezdése alapján a belső ellenőr a nyilvántartásban szereplő adataiban bekövetkezett változást az adatváltozást követően haladéktalanul, de legkésőbb 8 napon belül az adatlapon köteles írásban bejelenteni a miniszternek. A bejegyzett adatok módosítására irányuló bejelentés eljárása díjmentes.
Az adatlap ide kattintva letölthető.
Belső ellenőrzési standardok
A belső ellenőrzési tevékenységet eltérő jogi és kulturális környezetben végzik különböző célú, méretű, összetettségű és szerkezetű szervezetekben a szervezeten belüli vagy külső személyek. Minthogy az eltérések az adott környezetben hatással lehetnek a belső ellenőrzési gyakorlatra, alapvetően fontos, hogy a belső ellenőrök és a belső ellenőrzési tevékenység feladatai összhangban legyenek a Belső Ellenőrzés Szakmai Gyakorlatának Nemzetközi Normáival.
A Belső Ellenőrök Nemzetközi Szervezete (Institute of Internal Auditors, IIA) által kiadott „Belső ellenőrzési szakma gyakorlati standardjai és az államháztartásért felelős miniszter által kidolgozott magyarországi államháztartási belső ellenőrzési standardok.
- A belső ellenőrzés nemzetközi standardjai (EN / HU) https://allamhaztartas.kormany.hu/download/2/cf/c2000/IIA_Standard_2021eng.pdf https://allamhaztartas.kormany.hu/download/1/cf/c2000/IIA_normak_2021.pdf
- Magyarországi államháztartási belső ellenőrzési standardok (HU) https://allamhaztartas.kormany.hu/download/3/cf/c2000/BE%20Standardok_2021.pdf
